List of arbitrations/ The government has 180 million euros in liabilities to pay for lost trials
The Albanian government faces a bill of almost 180 million euros from lost cases and those in process in international arbitration, with various businesses, according to data from the Ministry of Finance for the end of 2024.
This amount includes both remaining payment obligations and contingent liabilities, which may materialize in the future if the decisions in the process prove unfavorable to the state.
According to the official table, of this amount, 69.4 million euros represent outstanding payment obligations from final decisions, which have not yet been liquidated, and 110.5 million euros are categorized as contingent liabilities, arising from legal proceedings opened in international arbitration courts and are noted in public finance reports as potential liabilities, but are not directly included in public debt until there is a final decision.
The contingent liability includes the case "Hydro and others against Albania", of Italian entrepreneur Francesco Becchetti, which includes a liability worth 108 million euros for the decision of "Hydro and others against Albania", and 2 million euros in legal costs for this same case.
Finance still recognizes this amount as a contingent liability, which includes potential financial obligations that may be imposed on the Albanian state as a result of open cases in international arbitration courts, in the event that the decision is rendered in favor of the plaintiff against the state.
The obligation to the Italian entrepreneur is still being recognized as potential, although the latter, after inviting a lawsuit with the Albanian government for an amount of 110 million euros, is aiming to collect the money in the accounts that the Albanian state has abroad, the most important of which is the account of the state company that manages air traffic, Albcontrol, at Eurocontrol in Brussels, which has been frozen since 2021.
The amount that Albcontrol has failed to collect due to the blocking of its accounts at Eurocontrol, as a result of the conflict between the Albanian government and the Italian investor, Francesco Becchetti, has reached 10.5 billion lek (about 105 million euros) at the end of 2023, according to data in its annual report, causing the company to borrow from the state and other state-owned companies in the amount of 74 million euros.
So far, the government has spent 6.7 million euros in legal costs for the arbitration against “Hydro and others against Albania”, of which it has only liquidated half. In April 2023, Becchetti finally wins the Arbitration with the Albanian government, after a clash between the state and the investor in June 2015, when Francesco Becchetti’s assets were frozen.
Pas Becchetti, detyrimi më i madh është për çështjen “Copri Actors” me kompaninë greke e cila fituar çështjen për konfliktin e ndërtimit të autostradës Tiranë-Elbasan, me faturë me vlerë rreth 42,4 mln euro, për të cilën nuk është paguar asgjë deri në fund të vitit 2024, ndonëse kjo shumë njihet si detyrim i mbetur nga vendimet e Arbitrazhit.
Për çështjen e humbur me kompaninë “Construzioni Dondi”, fatura është 13,4 mln euro për t’u paguar, për shkak të prishjes njëanshme të kontratës nga Agjencia Kombëtare e Ujësjellës-Kanalizimeve në vitin 2018, lidhur me një projekt për sistemin e kanalizimeve të Tiranës. Kjo shumë njihet si detyrim i mbetur nga vendimet e Arbitrazhit.
Fatura e katërt më e lartë është për arbitrazhin me “GBC Oil Company Ltd. v. Republika e Shqipërisë, Albpetrol”, pala shqiptare humbi ndaj GBC Oil, me një faturë prej 12.24 milionë eurosh. GBC Oil pretendoi se Shqipëria – përmes Ministrisë së Infrastrukturës e Energjisë, Agjencisë Kombëtare të Burimeve Natyrore (AKBN) dhe Albpetrol – shkelën një klauzolë stabiliteti fiskal në kontratat për tre fusha nafte (Gorisht-Kocul, Cakran-Mollaj, Ballsh-Hekal). Kjo shumë njihet si detyrim i mbetur nga vendimet e Arbitrazhit.
Në 2024-n qeveria pagoi vetëm 4.9 milionë euro për shpenzime ligjore
Totali i detyrimit fillestar për arbitrazhet ka qenë 206.8 milionë euro, sipas tabelës së Ministrisë së Financave, nga të cilat 79.5 milionë euro njihet si detyrim i faturuar. Nga kjo shumë totale janë likuiduar gjithsej 23.4 milionë euro, duke e zbritur detyrimin total në fund të 2024-s në 179.94 milionë euro.
Në vitin 2024 janë paguar vetëm 4.88 milionë euro, që kanë qenë për mbrojtje ligjore.
“Për 2024, vlera totale e kostove të paguara nga buxheti i shtetit në kuadër të: përfaqësimit ligjor, mbrojtjes sipas shkallëve së gjykimit, shpenzimeve gjyqësore apo të tjera lidhura me vendime të arbitrazhit ndërkombëtar, rezultoi në masën 495.7 milionë LEK”, sipas Ministrisë së Financave.
Më poshtë jepet tabloja e pagesave buxhetore, sipas institucioneve shtetërore përgjegjëse:
– Rreth 143.4 milionë LEK nga Ministria e Financave, për pagesën shërbimeve juridike dhe kostove të tjera ligjore për përfaqësimin dhe mbrojtjen e RSH në vendime të arbitrazhit ndërkombëtar.
– Rreth 223.0 milionë LEK nga Autoriteti Portual Durrës, për pagesën e shpenzimeve gjyqësore, kostove të tjera ligjore për përfaqësim dhe mbrojtje për çështje të arbitrazhit ndërkombëtar.
– Rreth 56.2 milionë LEK nga Ministria e Infrastrukturës dhe Energjisë, për pagesën e kostove ligjore dhe administrative, për përfaqësim dhe mbrojtje lidhur me vendime të arbitrazhit ndërkombëtar.
– Rreth 52.2 milionë LEK nga Albpetrol sh.a, për pagesën e shpenzimeve gjyqësore, kostove ligjore dhe administrative për përfaqësim dhe mbrojtje për çështje të arbitrazhit ndërkombëtar.
– Around 20.9 million LEK from the Ministry of Agriculture and Rural Development, for the payment of legal and administrative costs related to an international arbitration decision,” the actual budget report states.
Meanwhile, for the conflict with EMS Shipping and Durrës Kurum, the Albanian state had to pay around 2.2 million euros last year for defense and administrative costs. In August 2024, the German company “EMS Shipping & Trading GmbH” terminated the Arbitration trial for the concession contract for the processing of re-entered cargo ships at the Eastern Terminal of the Port of Durrës.
In the lawsuit filed by her in April 2023, 40 million euros in damages were requested for unequal and discriminatory treatment of the contract. Despite the termination of the case, the Albanian state has been burdened with legal and administrative costs./ MONITOR
Happening now...
America may withdraw from Europe, but not from SPAK
ideas
Who is the Surrel Rabbit?
The two wrong paths of the opposition with the Ombudsman
top
Alfa recipes
TRENDING 
services
- POLICE129
- STREET POLICE126
- AMBULANCE112
- FIREFIGHTER128
